Ny bransjestandard for

TRANSPORT- & LOGISTIKKSEKTOREN 
 Lansert 15. DESEMBER 2025

Bakgrunn 

Transport- og logistikksektoren er avgjørende for at varer og mennesker skal komme dit de skal, og har stor betydning for energibruk, klimagassutslipp og miljøpåvirkning i samfunnet. Gjennom valg av transportløsninger, drivstoff, teknologi og logistikkplanlegging kan sektoren bidra vesentlig til å redusere utslipp, effektivisere ressursbruk og fremme et trygt, rettferdig og klimavennlig transportsystem. 

Vi har lansert innhold i LUMA for transport- og logistikksektoren, og i den forbindelse oppdatert kriteriene. Samtidig har vi sett på hvordan kriteriene kan forenkles ved at bransjespesifikt innhold kan svares ut gjennom felleskriteriene. 

Oppsummering av endringene i kriteriesettet 

  • Fire kriterier fjernes: 2235, 2236, 2237, 2246   
  • To nye kriterier er lagt til: 2226 om klima- og naturrisiko, og 2316, et helt nytt kriterium om utslipp fra kjøretøy   
  • To kriterier har fått små justeringer: 2241 og 2244  
  • Tre kriterier beholdes slik de var: 2016, 2243, 2245   

 

Målgruppe

Målgruppen er virksomheter som har transporttjenester og/eller logistikktjenester som en hovedaktivitet. Tjenesten utføres enten gjennom egne og/eller innleide kjøretøy, eller som en formidlet tjeneste. Gjelder både transport av gods og personer. 

Typiske virksomheter: Lastebilfirmaer, busselskaper, drosjer, post- og budfirma, flyttebyrå, andre speditører og logistikkvirksomheter 


Unntak
 

Virksomheter som utfører transport på jernbane/sporvei, i luften og på sjøen, er ikke en del av målgruppen. Virksomheter som driver transport på sjøen anbefales å bruke kriteriesettet for Rederi. 
 

Hva kan transport- og logistikksektoren gjøre? 


Transport- og logistikksektoren har stor påvirkningskraft og kan bidra til:
 

  • Reduserte klimagassutslipp gjennom anskaffelser og bruk av nullutslippskjøretøy. 
  • Bedre håndtering av klima- og naturrisiko ved å identifisere, vurdere og tilpasse driften til miljømessige utfordringer. 
  • Forebygging av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping gjennom ansvarlige innkjøp, gode rutiner og tydelige krav til leverandører. 
  • Styrke samarbeid på tvers av aktører i verdikjeden for å finne helhetlige og innovative løsninger på bærekraftsutfordringer. 
  • Sikre gode arbeidsforhold og vernearbeid ved å legge til rette for trygge arbeidsplasser, forebygge ulykker og ivareta ansattes fysiske og psykiske arbeidsmiljø. 

Målgruppen er virksomheter som har transporttjenester og/eller logistikktjenester som en hovedaktivitet. Tjenesten utføres enten gjennom egne og/eller innleide kjøretøy, eller som en formidlet tjeneste. Gjelder både transport av gods og personer. 

Typiske virksomheter: Lastebilfirmaer, busselskaper, drosjer, post- og budfirma, flyttebyrå, andre speditører og logistikkvirksomheter.

 

Kort om de nye kriteriene

Klima- og naturrisiko (#2226) 
Transportsektoren er spesielt sårbar overfor klima- og naturrisiko, da hyppigere ekstremvær kan forårsake forstyrrelser i infrastrukturen. Derfor er det viktig at sektoren jobber aktivt med å begrense risikoen knyttet til dette, og å forberede seg på eventuelle hendelser. 

Utslipp fra kjøretøy  (#2316) 
Utslipp fra bruk av kjøretøy blir vurdert som en av de mest vesentlige temaene innenfor transportsektoren. Derfor legges det til et nytt kriterium som stiller krav til nullutslippskjøretøy i anskaffelse av egne eide eller leide kjøretøy.   

Kort om kriterier som har justeringer

Små justeringer er gjort i kriterium 2241 og 2244 for å dekke det som er vesentlig. 

2241: Om vernearbeid 
Det er lagt til i kriterieteksten at det skal beskrives hvordan virksomheten jobber med å forbedre vernearbeidet der det er behov for det. Ellers er det gjort mindre justeringer på ordlyden i veiledningsteksten.  

2244: Om vurdering av samarbeid for klima- og miljøvennlig transport  
Her er det lagt til at hensikten ikke kun er å redusere klimagassutslipp, men også generell miljøpåvirkning. I tillegg er det lagt til eksempler på tema som kan adresseres i samarbeid som går ut på avhending av kjøretøy, og sirkulært innkjøp.  

 

Kort om kriteriene som fjernes

Kriterium 2236, 2235, 2237, 2246 fjernes fordi temaene dekkes tilstrekkelig av Felleskriteriene. 

2236: Om kommunikasjon av klima- og miljøinformasjon 
2235: Om vesentligheter, mål og tiltak 
2237: Om innkjøpsrutine 
2246: Om lagerdrift 

Innspill, tips eller forbedringsforslag?


Kontakt seniorrådgiver, Emilie Grytte Eikeland
[email protected]

Video Poster Image