Ny bransjestandard for
TRANSPORT- & LOGISTIKKSEKTOREN
Lansert 15. DESEMBER 2025
Bakgrunn
Transport- og logistikksektoren er avgjørende for at varer og mennesker skal komme dit de skal, og har stor betydning for energibruk, klimagassutslipp og miljøpåvirkning i samfunnet. Gjennom valg av transportløsninger, drivstoff, teknologi og logistikkplanlegging kan sektoren bidra vesentlig til å redusere utslipp, effektivisere ressursbruk og fremme et trygt, rettferdig og klimavennlig transportsystem.
Vi har lansert innhold i LUMA for transport- og logistikksektoren, og i den forbindelse oppdatert kriteriene. Samtidig har vi sett på hvordan kriteriene kan forenkles ved at bransjespesifikt innhold kan svares ut gjennom felleskriteriene.
Oppsummering av endringene i kriteriesettet
- Fire kriterier fjernes: 2235, 2236, 2237, 2246
- To nye kriterier er lagt til: 2226 om klima- og naturrisiko, og 2316, et helt nytt kriterium om utslipp fra kjøretøy
- To kriterier har fått små justeringer: 2241 og 2244
- Tre kriterier beholdes slik de var: 2016, 2243, 2245
Målgruppe
Målgruppen er virksomheter som har transporttjenester og/eller logistikktjenester som en hovedaktivitet. Tjenesten utføres enten gjennom egne og/eller innleide kjøretøy, eller som en formidlet tjeneste. Gjelder både transport av gods og personer.
Typiske virksomheter: Lastebilfirmaer, busselskaper, drosjer, post- og budfirma, flyttebyrå, andre speditører og logistikkvirksomheter
Unntak
Virksomheter som utfører transport på jernbane/sporvei, i luften og på sjøen, er ikke en del av målgruppen. Virksomheter som driver transport på sjøen anbefales å bruke kriteriesettet for Rederi.
Hva kan transport- og logistikksektoren gjøre?
Transport- og logistikksektoren har stor påvirkningskraft og kan bidra til:
- Reduserte klimagassutslipp gjennom anskaffelser og bruk av nullutslippskjøretøy.
- Bedre håndtering av klima- og naturrisiko ved å identifisere, vurdere og tilpasse driften til miljømessige utfordringer.
- Forebygging av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping gjennom ansvarlige innkjøp, gode rutiner og tydelige krav til leverandører.
- Styrke samarbeid på tvers av aktører i verdikjeden for å finne helhetlige og innovative løsninger på bærekraftsutfordringer.
- Sikre gode arbeidsforhold og vernearbeid ved å legge til rette for trygge arbeidsplasser, forebygge ulykker og ivareta ansattes fysiske og psykiske arbeidsmiljø.
Målgruppen er virksomheter som har transporttjenester og/eller logistikktjenester som en hovedaktivitet. Tjenesten utføres enten gjennom egne og/eller innleide kjøretøy, eller som en formidlet tjeneste. Gjelder både transport av gods og personer.
Typiske virksomheter: Lastebilfirmaer, busselskaper, drosjer, post- og budfirma, flyttebyrå, andre speditører og logistikkvirksomheter.
Kort om de nye kriteriene
Klima- og naturrisiko (#2226)
Transportsektoren er spesielt sårbar overfor klima- og naturrisiko, da hyppigere ekstremvær kan forårsake forstyrrelser i infrastrukturen. Derfor er det viktig at sektoren jobber aktivt med å begrense risikoen knyttet til dette, og å forberede seg på eventuelle hendelser.
Utslipp fra kjøretøy (#2316)
Utslipp fra bruk av kjøretøy blir vurdert som en av de mest vesentlige temaene innenfor transportsektoren. Derfor legges det til et nytt kriterium som stiller krav til nullutslippskjøretøy i anskaffelse av egne eide eller leide kjøretøy.
Kort om kriterier som har justeringer
Små justeringer er gjort i kriterium 2241 og 2244 for å dekke det som er vesentlig.
2241: Om vernearbeid
Det er lagt til i kriterieteksten at det skal beskrives hvordan virksomheten jobber med å forbedre vernearbeidet der det er behov for det. Ellers er det gjort mindre justeringer på ordlyden i veiledningsteksten.
2244: Om vurdering av samarbeid for klima- og miljøvennlig transport
Her er det lagt til at hensikten ikke kun er å redusere klimagassutslipp, men også generell miljøpåvirkning. I tillegg er det lagt til eksempler på tema som kan adresseres i samarbeid som går ut på avhending av kjøretøy, og sirkulært innkjøp.
Kort om kriteriene som fjernes
Kriterium 2236, 2235, 2237, 2246 fjernes fordi temaene dekkes tilstrekkelig av Felleskriteriene.
2236: Om kommunikasjon av klima- og miljøinformasjon
2235: Om vesentligheter, mål og tiltak
2237: Om innkjøpsrutine
2246: Om lagerdrift
Innspill, tips eller forbedringsforslag?
Kontakt seniorrådgiver, Emilie Grytte Eikeland
[email protected]