Sertifiseringskriterier for:

TRANSPORT OG LOGISTIKK

Lanseres 2. oktober 2023

Bakgrunn

Transport- og logistikknæringen står for betydelig verdiskapning i Norge. I 2021 omsatte bransjen for nær 150 milliarder og den samlede verdiskapningen passerte 50 milliarder kroner. Næringen er støttefunksjoner til alle andre sektorer i samfunnet, og sysselsetter godt over 60 000 arbeidstakere. 

Samtidig må vi erkjenne at transport står for 34 prosent av Norges klimagassutslipp. Fra 1990 – 2023 gikk utslippene opp med 29 prosent. Norge har parallelt et mål om å klare en nedgang på 35-40 prosent for landtransport og 50 prosent for innenriks skipsfart innen 2030.    

Transportbransjen har også over tid hatt store utfordringer knyttet til arbeidsmiljøet.

Deler av næringen preges i økende grad av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping.

Sykefraværet har ligget på et høyt nivå sammenlignet med andre næringer, og transport er blant de næringsgruppene med flest arbeidsulykker med langvarig fravær per 1000 sysselsatte.  

Videre er transportbransjen  preget av mange små virksomheter, og i snitt har hvert selskap mindre enn tre ansatte. Antallet oppdrag og den totale verdiskapingen har de siste årene økt kraftig, mens driftsmarginene har falt med en femtedel det siste tiåret.

Ulovlige arbeidsforhold for spesielt utenlandske arbeidstakere kan føre til at virksomheter som bevisst bryter regelverket vinner frem i konkurransen med seriøse aktører.   

Mål

Som følge av utslippene og utfordringene knyttet til arbeidsmiljøet bærer bransjen et viktig samfunnsansvar. Med innføring av nye sertifiseringskriterier vil vi bidra til at de seriøse aktørene vinner frem i konkurransen. 

Målet er at kriteriene hjelper virksomheter i bransjen til å:

  • Systematisk redusere virksomhetens negative miljøpåvirkning

 

  • Fremme gode forutsetninger for godt og anstendig arbeidsmiljø

 

  • Legge til rette for ansvarlig forbruk og produksjon

 

  • Samhandle for å forbedre prestasjonene og omdømmet innen klima, miljø og arbeidsmiljø i transportsektoren

De nye kriteriesettene betyr en halvering i antall kriteriesett for bransjen, samtidig som målgruppen utvides. Dette resulterer i:

  • Mer relevante kriterier
  • Bedre veiledning
  • Bedre verktøy til å løse utfordringene

Kriteriene bidrar til flere av FNs bærekraftsmål, spesielt til:

🌍 8 Anstendig arbeid,

🌍13 Stoppe klimaendringer,

🌍12 Ansvarlig forbruk og produksjon,

🌍17 Samarbeid om å nå målene. 

Målgruppe

Målgruppen er virksomheter som utfører arbeid innen transport- og logistikkbransjen og rederier. Disse er delt opp i to grupper (kriteriesett): 

1. Transport og logistikk

Virksomheter som har transport og/eller logistikk som hovedaktivitet, eller som en vesentlig aktivitet i sin virksomhet. 

Dette kriteriesettet erstatter "Administrerende transportselskap", "Veitransport" og "Drosjesentraler med tilknyttede løyvehavere".

2. Rederier

Retter seg mot norske virksomheter som på en forretningsmessig måte eier og driver skip.

Spesifikasjoner

Virksomheter som utfører transport på jernbane/sporvei og i luften  er ikke inkludert i de to kriteriesettene.

Virksomheter som utfører transport på sjøen går under kriteriesettet for rederier, ikke transport og logistikk. 

 

MERK:  Kriteriesettene deler flere kriterier, men har også enkelte som som er unike. 

 

MERK: Miljøfyrtårn-sertifiserte virksomheter i målgruppen skal ta i bruk de nye kriteriene ved resertifisering.

Transport og logistikk:

Virksomheter som har transport og/eller logistikk som hovedaktivitet,

Typiske virksomheter i målgruppen er lastebilfirmaer, busselskaper, drosjer, post- og budfirma, flyttebyrå, andre speditører og logistikkvirksomheter m.m.

 

Rederier: 

Virksomheter som på en forretningsmessig måte eier og driver skip.

Båtene må være registrert i skipsregistrene Norsk internasjonalt skipsregister (NIS) og Norsk ordinært skipsregister (NOR). Rederikontoret er sertifikatbærer.

Om kriteriesettene

 

De nye kriteriesettene kombinerer en videreføring av noen eksisterende kriterier og helt nye kriterier. Kriteriene følger den etablerte styringssløyfen for kontinuerlig forbedring.  

Kriteriene omfatter: 

  • Kartlegging av transport- og logistikkens miljøaspekter 
  • Mål og tiltak for forbedring på klima, miljø og arbeidsmiljø i kommunikasjon, bestilling og utføring av transport- og logistikktjenester
  • Arbeid og forebygging av arbeidslivskriminalitet og sosial dumping
  • Samarbeid mellom bransjeaktører
  • Emballasje
  • Lagerdrift

Indikatorer


Det vil bli lagt inn en rekke indikatorer som transportvirksomheten kan bruke til måling av egne prestasjoner, og dermed enklere jobbe systematisk med 
kontinuerlig forbedring. 

Indikatorene omhandler blant annet:

  • utnyttelsesgrad
  • transporteffektivitet
  • tomgangskjøring
  • kjøretøy/fartøy

Indikatorene gir virksomhetene mulighet til å se egne prestasjoner gjennom å legge inn data på blant annet:

  • lastevekt
  • transportlengde
  • nyttelast m.m

Takk!

Takk til alle som har hjulpet oss med verdifull innsikt og innspill i utviklingen av de nye kriteriesettene . Samarbeidet med en rekke ulike virksomheter, organisasjoner, Miljøfyrtårnkonsulenter og øvrig fagmiljø har vært helt avgjørende for å komme frem til et godt resultat.

Innspill, tips eller forbedringsforslag?

 

Transport og logistikk: 

Kontakt seniorrådgiver Jan Halvor Bransdal: [email protected]

Rederi: 

Kontakt rådgiver Katarina Utne: [email protected]