Resertifisering
For å sikre kontinuerlig forbedring og god miljøstyring skal alle Miljøfyrtårn-virksomheter
resertifiseres hvert tredje år.
Resertifisering betyr at dere må gå gjennom kriteriene virksomheten er sertifisert etter, og sørge for at virksomheten fortsatt oppfyller dem. Ved resertifisering er det ikke et krav om å benytte konsulent, men for mange virksomheter kan dette være nyttig.
Når kriteriene er oppfylt skal dere ha et møte med sertifisør som da vil kontrollere at kriteriene er oppfylt, og dere blir godkjent for tre nye år.
Oppstart
For å komme i gang med resertifiseringen logger du inn i Miljøfyrtårnportalen.
- Klikk på knappen "Start resertifisering" på virksomhetens startside.
- Gå til steg 1 og kontroller at kriteriesettene for din virksomhet stemmer.
- Dersom din virksomhet har spesifikke bransjekriterier i tillegg til felleskriterier, må du markere bransjekriteriet som hovedkriteriesett før du kan gå videre, ved å huke av stjernesymbolet ved siden av kriteriesett-navnet.
- Dersom virksomheten har hatt organisatoriske endringer, kontakt Miljøfyrtårn på e-post.
Innledende spørsmål
- Gå til steg 2 og klikk på knappen "Besvar innledende spørsmål".
- Beskriv først virksomhetens vesentlige aktiviteter og trykk på "oppdater"-knappen.
- Svar deretter på spørsmålene. Vær oppmerksom på at svarene vil påvirke utvalget og antall enkeltkriterier som virksomheten skal sertifiseres etter, og gir virksomheten tilpassede kriterier.
Her er en oversikt over spørsmålene som stilles, og hvilke kriterier som tildeles ved ulike svar:
Hvor mange årsverk har virksomheten?
Eier virksomheten lokaler?
Har virksomheten bestemmende innflytelse over ett eller flere andre selskaper?
Eier eller forvalter dere uteområder tilknyttet virksomheten?
OBS: Tilleggsspørsmål for bygg- og anleggsbransjen
Opprett miljøkartlegging
- Når stegene over er gjennomført, gå til steg 3 og klikk på knappen "Opprett miljøkartlegging".
- Ved resertifisering kan miljøkartleggingen opprettes seks måneder før sertifikatet utløper.
- Husk å sjekke at informasjonen om din virksomhet stemmer.
- Merk at for å opprette miljøkartleggingen, må en kontaktperson ha merkelappen "ledelsen." Dette gjøres under fanen "administrer tilganger."
Klar til å fylle ut miljøkartleggingen
Når du har gått gjennom disse stegene, er du klar til å jobbe med å oppfylle kriteriene i miljøkartleggingen.
Hvis du trenger hjelp har vi laget en egen veileder for dette:
Lykke til med resertifiseringen!
Trenger du hjelp?
Kontakt oss:
38 00 80 60 // [email protected]
Logg inn i Miljøfyrtårnportalen