BRUKERVEILEDNINGER © Stiftelsen Miljøfyrtårn

Resertifisering

Resertifisering i LUMA

For å sikre kontinuerlig forbedring og god miljøstyring skal alle Miljøfyrtårn-virksomheter 
resertifiseres hvert tredje år. 

Resertifisering betyr at dere må gå gjennom kriteriene virksomheten er sertifisert etter, og sørge for at virksomheten fortsatt oppfyller dem. Ved resertifisering er det ikke et krav om å benytte konsulent, men for mange virksomheter kan dette være nyttig.

Når kriteriene er oppfylt skal dere ha et møte med sertifisør som da vil kontrollere at kriteriene er oppfylt, og dere blir godkjent for tre nye år.

Oppstart


For å komme i gang med resertifiseringen logger du inn i LUMA. Du lander deretter på forsiden til LUMA og vil se en sjekkliste over stegene i sertifiseringsprosessen.

Ved resertifisering anbefaler vi at du gjør følgende:

  1. Sjekk at riktige kriteriesett er lagt til
  2. Bekreft at riktige bransjer er valgt
  3. Gå gjennom de innledende spørsmålene
  4. Start deretter arbeidet med å oppfylle kriteriene

OBS! Hvis du skal bruke konsulent, må du først gi tilgang. Se eget punkt i sjekklisten for hvordan du gjør dette.

OBS! Du kan velge å starte med å registrere data i Dataregistrering, eller kartlegge vesentligheter, mål og tiltak i Styringsmodulen før du går videre til Miljøkartlegging. Vær oppmerksom på at du uansett vil bli ledet tilbake til disse modulene etter hvert som du oppfyller kriteriene.

Vi anbefaler at du følger stegene nedenfor:

  • Gå til Oversikt
  • Naviger videre til Oppfyll kriterier via sjekklisten
  • Klikk deretter på Gå til miljøkartlegging
 
 

Steg 1: Kontroller kriteriesettene

  • Gå til steg 1 og sjekk at kriteriesettene for din virksomhet er korrekte, og at riktige bransje(r) er lagt til.
  • OBS! Vi anbefaler å sortere på sektornivå først – det gjør det enklere å finne riktig bransje.
  • Hvis virksomheten har både felleskriterier og spesifikke bransjekriterier, må du markere bransjekriteriet som hovedkriteriesett før du kan gå videre. Dette gjør du ved å huke av stjernesymbolet ved siden av navnet på kriteriesettet.
  • Dersom virksomheten har hatt organisatoriske endringer, kontakt Miljøfyrtårn på e-post.
 
 

Innledende spørsmål

  • Gå til steg 2 og klikk på knappen "Besvar innledende spørsmål".
  • Beskriv først virksomhetens vesentlige aktiviteter og trykk på "oppdater"-knappen.
  • Svar deretter på spørsmålene. Vær oppmerksom på at svarene vil påvirke utvalget og antall enkeltkriterier som virksomheten skal sertifiseres etter, og gir virksomheten tilpassede kriterier. 

    Her er en oversikt over spørsmålene som stilles, og hvilke kriterier som tildeles ved ulike svar:

Opprett miljøkartlegging

  • Når stegene over er gjennomført, gå til steg 3 og klikk på knappen "Opprett miljøkartlegging". 
  • Ved resertifisering kan miljøkartleggingen opprettes seks måneder før sertifikatet utløper.
  • Husk å sjekke at informasjonen om din virksomhet stemmer.
  • Merk at for å opprette miljøkartleggingen, må en kontaktperson ha merkelappen "ledelsen." Dette gjøres under fanen "administrer tilganger."

Klar til å fylle ut miljøkartleggingen

Når du har gått gjennom disse stegene, er du klar til å jobbe med å oppfylle kriteriene i miljøkartleggingen.
Hvis du trenger hjelp har vi laget en egen veileder for dette:

Slik fyller du ut miljøkartleggingen

Lykke til med resertifiseringen!

 
 

Trenger du hjelp?
Kontakt oss:
38 00 80 60 // [email protected]

Logg inn i Miljøfyrtårnportalen