Internrådgiverkurs - Forberedende oppgaver

Her følger oppgaver du skal løse i forkant av kurset. 

Kort om kursportalen

Miljøfyrtårn har en egen kursportal. Oppgavene du skal utføre i tilknytning til konsulentkurset gjennomføres her. Du kan tillegg bruke kursportalen til å trene på konsulentarbeidet, også etter endt kurs. De aktivitetene du gjør i kursportalen har ingen reelle konsekvenser, dvs. at det heller ikke går noen eposter inn/ut av denne portalen. Her kan du trene og øve så mye du vil.

For å logge inn i kursportalen bruker du din epost som brukernavn og trykker "glemt passord" slik at du oppretter ditt eget passord i kursportalen. 

Etter endt kurs vil du motta innlogging til Miljøfyrtårnportalen, der det praktiske miljøfyrtårnarbeidet utføres

Oppgaver før kurset

Les gjennom konsulentveileder og se gjennom filmer om Klima og miljørapporten, før du starter på oppgavene. 

Klima og Miljørapporten Konsulentveileder

Oppgave 1

Legg til en ny virksomhet i Miljøfyrtårns kursportal.

Virksomheten du skal legge til er en barnehage. Du er internkonsulent og skal hjelpe barnehagen gjennom en miljøsertifisering. 

 

Oppgave 2

Fyll ut klima- og miljørapporten 2020 for din fiktive barnehage.

 

Din fiktive barnehage begynner å nærme seg sertifisering, men ett kriterium gjenstår og det er utfylling og levering av den årlige klima- og miljørapporten. Under kriterie-id nr. 7 i felles kriterier, står det at det skal utarbeides en årlig klima- og miljørapport ved førstegangssertifisering, for så igjen å levere en rapport innen 1. april hvert år. Miljøfyrtårnansvarlig i din fiktive barnehage   trenger hjelp fra deg som konsulent til å fylle ut den årlige klima- og miljørapporten. 

Opprett årlig klima- og miljørapport» for året 2020 i kursportalen.

NB! Når du jobber med den årlige klima- og miljørapporten så lagres dataene automatisk underveis, men du kan også klikke «lagre» knappen.

Før du setter igang med oppgaven. Har du sett gjennom filmene for utfylling av Klima og miljørapporten ?

Hvis ikke, så ta en titt her

 

1. Systemkrav

Din fiktive barnehage hadde i 2020 totalt: 12 årsverk, 40 barnehagebarn, driftsutgifter på 8 millioner kr.

Legg inn tallene.

2. Arbeidsmiljø

Din fiktive barnehage hadde siste år et sykefravær på 5,7 %.

Legg inn sykefraværsprosenten.

3.  Innkjøp

Din fiktive barnehage har kartlagt produktenes miljøegenskaper og leverandørenes miljøprofil. Her er resultatene:

  • Klikk JA på «Ønsker du å rapportere på økologiske varer oppgitt i prosentandel?» Målt i innkjøp av mat- og drikkevarer i kr, utgjorde økologiske produkter 19%..
  • Til egen drift hadde barnehagen 11 produkter en tredjeparts miljømerking (Svanen og EU-Blomsten). 
  • Av totalt 5 vesentlige leverandører var 3 sertifisert som Miljøfyrtårn eller ISO 14001. 
  • Kopi- og skrivepapir (A4) var på 30 kg.

Legg inn tallene

4. Energi

Din fiktive barnehage har kartlagt siste års energibruk fordelt på de ulike energikildene. Lokalene varmes opp med fjernvarme. I tillegg benyttes det elektrisitet til ventilasjon, lys og stikk.

Din fiktive barnehage har funnet følgende tall og opplysninger for bygget og lokalene:

  • Totalt oppvarmet areal (>15 °C): 480 m2
  • Antall kWh (fjernvarme) brukt: 49 766 kWh
  • Antall kWh (elektrisitet) brukt: 39 028 kWh

«Velg kilder»

Legg inn tallene

5. Transport

Din fiktive barnehage hadde en minibuss i 2020, men som har vært lite i bruk og som ble solgt i 2020.

Antall kjørte km i 2020 fordelte seg slik; minibussen (350 km) og utbetaling av kilometergodtgjørelse (1250 km). Forbruket av drivstoff på minibussen var på 35 liter diesel. I tillegg ble det utbetalt kilometergodtgjørelse på 830 km knyttet til elbil.

Siden vi ikke kjenner drivstofforbruket ved utbetaling av kilometergodtgjørelse, så har vi forutsatt her en prosentvis fordeling av diesel/bensin på 50/50. Videre har vi forutsatt at de private kjøretøyene hadde et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,6 liter per mil.

I 2020 hadde din fiktive barnehage 1 flyreise i Norge og en reise til Tyskland. 

a)  Antall kjørte km og forbruk av drivstoff som gjelder minibussen og utbetaling av km godtgjørelse:

  • Forbruk diesel: 35 liter (minibussen) + 37,5 liter (utbetaling av km-godtgjørelse)
  • Forbruk bensin: 37,5 liter (utbetaling av km-godtgjørelse)

«Velg kilder» – Legg inn tallene.

b)   Bruker dere elbil i tjeneste? «Klikk «Ja»:

  • Antall kjørte kilometer med elbil: 830 km

Legg tallene inn.

c)    Antall flyreiser
•    1 flyreise i Norge (Norden) og 1 reise i Europa (utenfor Norden)

Legg tallene inn.

6.    Avfall

Din fiktive barnehage skal fylle inn årlige avfallsmengder fordelt på de ulike avfallstypene. Din fiktive barnehage kildesorterer i følgende avfallstyper; papp/papir (en avfallsfraksjon), matavfall, glass/metall, plast og EE-avfall, inkludert småbatterier.

Din fiktive barnehage har i løpet av en uke kartlagt avfallet sitt og kommet frem til følgende tall:

  • Papp og papir (kastes løst i beholder): 4 kg
  • Matavfall (inkl matsvinn): 15 kg
  • Matsvinn: 3 kg
  • Emballasjeplast og annen mykplast: 2
  • Glass - og metall: 2 kg
  • Restavfall: 5 kg
  • Bleieavfall: 15 kg

NB! Avfallsmengdene må omregnes opp til et helt år. Vi forutsetter her at barnehagen er i full drift i 50 uker i året.

EE-avfall: Totalt 10 kg for hele 2020.

 «Velg kilder» – Legg inn avfallsmengdene.

7. Mål og handlingsplanen

Din fiktive barnehage hadde følgende mål for 2020:
•    Sykefravær (%): 5
•    Miljømerkede produkter til egen drift: 18
•    Miljøsertifiserte leverandører: 4
•    Energibruk (kWh per kvm): 180
•    Drivstofforbruk (liter): 85
•    Drivstofforbruk (liter per mil): 0,63
•    Restavfall inkludert bleier (kg): 900 kg
•    Kildesorteringsgrad (%): 55

Legg målene inn i handlingsplanen.

Nå har du jobbet deg igjennom klima- og miljørapporten ved å legge inn tall. I den virkelige klima- og miljørapporten skal du også kommentere under hvert miljøtema, beskrive hvilke tiltak som ble gjennomført året før og hvilke tiltak som skal gjennomføres (handlingsplanen). I din fiktive barnehage er det lov å leke seg litt ved å legge inn kommentarer og tiltak.

8.  Rapporten

Ikke trykk på «Ferdig, lever rapporten!», men hvis du hadde gjort det ville du blitt sendt til en kvitteringsside for den årlige klima- og miljørapporten. Der ser du det som er rapportert inn, med historikk der det finnes, og du får også mulighet til å hente ut rapporten som et dokument, finne virksomhetens klimaregnskap, lage egne grafer m.m. Er rapporten levert når du åpner den på et senere tidspunkt, velger du «Se statistikk».

Som konsulent har du også mulighet til å låse opp rapporten slik at den kan skrives i igjen. Dette blir vist på kurset.

Lykke til!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.