Kurs for internrådgivere - Forberedende oppgaver

Her følger oppgaver du skal løse i forkant av kurset. 

Kort om kursportalen

Miljøfyrtårn har en egen kursportal. Oppgavene du skal utføre i tilknytning til internrådgiverkurset gjennomføres her. Du kan tillegg bruke kursportalen til å trene på internrådgiverarbeidet, også etter endt kurs. De aktivitetene du gjør i kursportalen har ingen reelle konsekvenser, dvs. at det heller ikke går noen eposter inn/ut av denne portalen. Her kan du trene og øve så mye du vil.

For å logge inn i kursportalen bruker du din epost som brukernavn og trykker "glemt passord" slik at du oppretter ditt eget passord i kursportalen. 

Etter endt kurs vil du motta innlogging til Miljøfyrtårnportalen, der det praktiske miljøfyrtårnarbeidet utføres

Trykk her for å komme til kursportalen

Oppgaver før kurset

Les gjerne raskt gjennom konsulentveileder og se gjennom filmer om Klima og miljørapporten, før du starter på oppgavene. 

Klima og Miljørapporten Konsulentveileder

Oppgave 1

Denne oppgaven gjør du i kursportalen: Trykk her for å komme til kursportalen.

Følg retningsleddende under og bruk veiledningene.

Legg til en ny virksomhet i Miljøfyrtårns kursportal.

Du er internrådgiver og skal bistå din organisasjon med miljøsertifisering. 

  • Opprett en fiktiv virksomhet i portalen. Se veiledning. 
  • Velg kommune Nord-Odal som lokasjon for virksomheten.
  • Opprett en fiktiv kontaktperson i kursportalen.  Se veiledning
  • Legg til kriteriesett.
    • felleskriterier
    • leietaker
    • kantine

 Se veiledning

OBS! Husk Nord-Odal kommune

 

Oppgave 2

Fyll ut klima- og miljørapporten 2020 for din fiktive kontorvirksomhet inkludert kantinen

 

Din fiktive virksomhet, inkludert en egendrevet kantine, begynner å nærme seg sertifisering, men ett kriterium gjenstår og det er utfylling og levering av den årlige klima- og miljørapporten. Under kriterie-id nr. 7 i felles kriterier, står det at det skal utarbeides en årlig klima- og miljørapport ved førstegangssertifisering, for så igjen å levere en rapport innen 1. april hvert år. Miljøfyrtårnansvarlig i din fiktive virksomhet trenger hjelp fra deg som internrådgiver til å fylle ut den årlige klima- og miljørapporten. 

Opprett årlig klima- og miljørapport» for året 2020 i kursportalen.

NB! Når du jobber med den årlige klima- og miljørapporten så lagres dataene automatisk underveis, men du kan også klikke «lagre» knappen.

Før du går i gang med denne oppgaven, så skal du først se igjennom noen korte filmer (11 filmer totalt) som forklarer steg-for-steg hvordan dere fyller ut en klima- og miljørapport. 

Du finner lenke til filmene her

 

1. Systemkrav

Din fiktive virksomhet hadde i 2020 totalt en omsetning på 45 millioner kr, 55 årsverk og 12 000 kundebesøk i kantinen (egne ansatte/gjester).

Legg inn tallene.

2. Arbeidsmiljø

Din fiktive virksomhet hadde siste år et sykefravær på 3,1 %.

Legg inn sykefraværsprosenten

3.  Innkjøp

Din fiktive virksomhet har kartlagt produktenes miljøegenskaper og leverandørenes miljøprofil. Her er resultatene:

  • Til egen drift hadde virksomheten 20 produkter som hadde en tredjeparts miljømerking som: Svanen, EU-Blomsten, Debio (økologisk) og bærekraftig fiske (MSC, ASC).
  • Av totalt 30 vesentlige leverandører, basert på kjøpskostnad i 2020, var 11 miljøsertifisert som Miljøfyrtårn eller ISO 14001. 
  • Kopi- og skrivepapir (A4) var på 650 kg.

Legg inn tallene.

4. Energi

Din fiktive virksomhet har kartlagt siste års energibruk fordelt på de ulike energikildene. Lokalene varmes opp med fjernvarme. I tillegg benyttes det elektrisitet til ventilasjon, lys og stikk.

Din fiktive virksomhet har funnet følgende tall og opplysninger for bygget og lokalene:

  • Totalt oppvarmet areal (>15 °C): 480 m2
  • Antall kWh (fjernvarme) brukt: 49 766 kWh
  • Antall kWh (elektrisitet) brukt: 39 028 kWh

«Velg kilder»

Legg inn tallene

5. Transport

Din fiktive virksomhet eide to kjøretøy i 2020, en el-bil og en diesel-personbil. Antall kjørte km i 2020 fordelte seg slik; diesel-personbil (6 530 km), el-bilen (8 432 km) og utbetaling av kilometergodtgjørelse (14 902 km). Forbruket av drivstoff knyttet til diesel-personbilen var på 392 liter.

Siden vi ikke kjenner drivstofforbruket ved utbetaling av kilometergodtgjørelse, så har vi forutsatt her en prosentvis fordeling av diesel/bensin på 50/50. Videre har vi forutsatt at de private kjøretøyene hadde et gjennomsnittlig drivstofforbruk på 0,6 liter per mil.

I 2020 hadde virksomheten 10 flyreiser i Norge og 2 reiser til Paris.

a) Antall kjørte km og forbruk av drivstoff som gjelder egen bilpark og utbetaling av km-godtgjørelse:

  • Antall km: 6 530 km (diesel-personbil) + 14 902 km (utbetaling av km-godtgjørelse) = 21 432 km
  • Forbruk diesel: 839 liter
  • Forbruk bensin: 447 liter

«Velg kilder» – Legg inn tallene.

b)  Bruker dere elbil i tjeneste? «Klikk «Ja»:

  • Antall kjørte kilometer med el-bil: 8432 km

Legg tallene inn.

c)   Antall flyreiser
•    10 flyreiser i Norge (Norden) og 2 reiser i Europa (utenfor Norden)

Legg tallene inn

6.    Avfall

Din fiktive virksomhet skal fylle inn årlige avfallsmengder fordelt på de ulike avfallstypene. Din fiktive virksomhet kildesorterer i følgende avfallstyper; papp/papir (en avfallsfraksjon), matavfall, glass- og metallemballasje, plast og EE-avfall, inkludert småbatterier.

Din fiktive virksomhet har i løpet av en uke kartlagt avfallet sitt og kommet frem til følgende tall:

  • Papp og papir (kastes løst i beholder): 13 kg
  • Matavfall: 12 kg inkludert matsvinn
  • Matsvinn: 3 kg
  • Emballasjeplast og annen mykplast: 2
  • Glass - og metall: 2 kg
  • Restavfall: 12 kg

NB! Avfallsmengdene må omregnes opp til et helt år. Vi forutsetter her at virksomheten er i full drift i 48 uker i året.

EE-avfall: Totalt 110 kg for hele 2020. 

 «Velg kilder» – Legg inn avfallsmengdene.

7. Mål og handlingsplanen

Basert på det du har lagt inn av tall for året 2020, så kan du leke deg med å legge inn måltall for året 2021. Beskriv gjerne også noen tiltak som skal bidra til å nå målene.

Nå har du jobbet deg igjennom klima- og miljørapporten ved å legge inn tall. I den virkelige klima- og miljørapporten skal du også kommentere under hvert miljøtema, beskrive hvilke tiltak som ble gjennomført året før og hvilke tiltak som skal gjennomføres (handlingsplanen). I din fiktive virksomhet er det lov å leke seg litt ved å legge inn kommentarer og tiltak.

8.  Rapporten

OBS! Dette punktet virker ikke i kursportalen, men er tatt med her for at dere skal vite hva som skjer.

Ikke trykk på «Ferdig, lever rapporten!», men hvis du hadde gjort det ville du blitt sendt til en kvitteringsside for den årlige klima- og miljørapporten. Der ser du det som er rapportert inn, med historikk der det finnes, og du får også mulighet til å hente ut rapporten som et dokument, finne virksomhetens klimaregnskap, lage egne grafer m.m. Er rapporten levert når du åpner den på et senere tidspunkt, velger du «Se statistikk».

Som konsulent har du også mulighet til å låse opp rapporten slik at den kan skrives i igjen. Dette blir vist på kurset.

Lykke til!

Close

50% Complete

Two Step

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.