Veiledning til innrapportering
Gjennom årlig innrapportering i Miljøfyrtårns styringsverktøy får virksomheten verdifull informasjon
til å jobbe målrettet med klima- og miljøforbedringer. På denne siden gir vi deg nyttige tips og råd
til dine forberedelser når du skal i gang med innrapportering.
Videoveiledning
Vi hjelper deg med innrapporteringen! Her får du informasjon om:
- Hvordan finne og åpne innrapporten
- Hvordan fylle ut og finne riktig tall og data for de ulike miljøindikatorene
- Hvordan bruke miljøresultatene i virksomheten for å synliggjøre prestasjoner, ved å hente ut grafer og statistikk
- Nye temaområder og funksjoner i rapporten
- Inspirasjon og tips til innhold
OM INNRAPPORTERING:
Årlig innrapportering gir styringsinformasjon
✅ Årlig innrapportering er én av fem moduler i Miljøfyrtårns styringsverktøy.
✅ Styringsverktøyet gir deg nødvendig styringsinformasjon til å jobbe målrettet og kontinuerlig med forbedring på klima og miljø.
✅ Du samler inn og rapporterer data i skjemaet for innrapportering – innen 1. april hvert år.
✅ Etter at skjemaet for innrapportering er levert, får du full oversikt over virksomhetens miljøprestasjoner, via modulen for resultater og statistikk, samt modulen for klimaregnskap.
... og hjelp til måling og forbedring
Du kan:
✅ se status på miljøarbeidet og forstå nå-situasjonen
✅ vurdere om virksomheten er på rett vei mot målene
✅ finne forbedringsområder
✅ lage, evaluere og korrigere mål og tiltak via modulene for mål og tiltak
✅ trekke virksomheten "oppover i spiralen" – til kontinuerlig forbedring mot grønn omstilling (se illustrasjon til høyre)
Fordeler
✅ Oppfylle krav
💡 Innrapportering i Miljøfyrtårns styringsverktøy gir dokumentasjon på at virksomheten oppfyller de nye kravene i avfallforskriften.
Les mer om kravene.
✅ Sterk forankring
Felleskriteriene legger stor vekt på at miljøarbeidet skal forankres i hele organisasjonen.
💡 Med resultatene fra innrapporteringen kan du enkelt orientere og involvere medarbeidere om det pågående klima- og miljøarbeidet – og gi ledelsen tilgang på nyttig styringsinformasjon.
✅ Åpenhet
Alle Miljøfyrtårn-virksomheter skal offentliggjøre informasjon om virksomhetens arbeid på klima, miljø og arbeidsmiljø. Dette sikrer at kunder og interessenter får innsyn i miljøarbeidet og kan gjøre egne vurderinger av det.
💡På virksomhetens startside i Miljøfyrtårnportalen kan du enkelt hente ut en delbar PDF/lenke til virksomhetens resultater, etter at den årlige innrapporteringen er gjennomført.
DETTE INNEHOLDER SKJEMAET FOR INNRAPPORTERING:
Indikatorer
✅ Ved å fylle ut en rekke forhåndsdefinerte indikatorer, det vil si konkret data eller informasjon, får virksomheten innblikk i flere aktiviteter som påvirker klima og miljø, som for eksempel strømforbruk, drivstofforbruk og avfallsmengder.
✅ Noen av de forhåndsdefinerte indikatorene er obligatoriske å fylle ut, og noen er frivillige. Ved å fylle ut de frivillige indikatorene får virksomheten en mer komplett oversikt over sin miljøpåvirkning og et mer fullstendig klimaregnskap.
✅ Det er mulig å opprette egne indikatorer for å måle fremgang på andre relevante områder i virksomheten. Ta kontakt med din miljøfyrtårnkonsulent for å få hjelp til dette.
Viktig informasjon
✅ Oppdatert klimaregnskap høsten 2024
Miljøfyrtårns klimaregnskap ble oppdatert i starten av november 2024. Etter disse endringene er klimaregnskapet i henhold til GHG-protokollen. Dette har vært et ønske fra våre kunder og konsulenter.
I henhold til GHG-protokollen er rapportering på scope 1 og scope 2 obligatoriske, mens scope 3 er frivillig. Miljøfyrtårns klimaregnskap dekker fortsatt ikke alle kategorier i scope 3, men gir mulighet for å rapportere på de samme scope 3-kategorier som tidligere. Disse kategoriene vil følge GHG-protokollen.
Trykk her for å lese mer om oppdateringen.
✅ Rutine for innsamling av data
Virksomheter sertifisert etter nye felleskriterier skal ha en oppdatert skriftlig rutine for fremskaffing av data. Dette skal sikre at data blir fremskaffet effektivt og på samme måte hver gang.
💡 I toppen av innrapporteringsskjemaet finner du veiledning og mal for rutinen, i tillegg til at du kan laste opp filer.
✅ Nye bærekraftstema
I august 2024 endret Miljøfyrtårn temainndelingen som brukes på kriterier og indikatorer. Dette gjorde vi for å komme i tråd med EUs rapporteringsstandarder. De nye temaene vil nå gjøre seg gjeldende i den kommende innrapporteringen.
Dere vil derfor se temaområder i skjema for innrapportering som dere ikke tidligere har rapportert på. Med andre ord vil indikatorer høre til nye tema.
Forklaring på hva de ulike temaene innebærer vil ligge som infotekst i skjemaet og på egen nettside. Dere skal kun rapportere på de tema hvor dere har noen indikatorer å rapportere på, slik som dere har gjort tidligere. På tema der dere ikke har indikatorer, trenger dere ikke å rapportere på, men dere kan skrive inn gjennomførte tiltak om dere ønsker.
Les mer om de nye bærekraftstemaene her.
▶ Slik finner du frem til skjema for innrapportering
▶ Introduksjon til innrapportering
▶ Slik fyller du ut skjema for innrapportering
▶ Frist for innrapportering
▶ Slik leverer du skjema for innrapportering
▶ Slik finner du statistikken
Tips for hovedkontor
For konsern/organisasjoner og kommuner sertifisert etter hovedkontormodellen.
Hvem gjør hva?
✅Start med å fylle ut egne data for hovedkontoret.
✅ Identifiser hvor øvrige data finnes og hvem som skal fylle ut hva:
❔ Skal hovedkontoret fylle ut noen data på vegne av underenhetene? Aktiver funksjonen "importer miljødata" om ønskelig. Kontakt Miljøfyrtårn om du har spørsmål.
❔ Skal underenhetene fylle ut alle data selv?
Sørg for at de får hjelpen og veiledningen de trenger for å komme i mål.
✅ Vær tilgjengelig for å kunne gi underenhetene nødvendig veiledning.
✅ Bruk tallene og analysemulighetene i konsernstatistikken aktivt, etter at alle underenheter og hovedkontoret har levert sine rapporter.
💡 Slik oppretter dere skjema for innrapportering:
- Hovedkontoret oppretter skjema for innrapportering på siden «Innrapportering», via menyen øverst til høyre i Miljøfyrtårnportalen.
- Underenhetene klikker på knappen «Fyll ut skjema for innrapportering», fra sin startside (dashboard) i Miljøfyrtårnportalen.
Hvordan fylle ut data?
💡 Slik veileder du de underliggende enhetene med å fylle ut rapporten
💡 Slik fyller du inn data på vegne av underenhetene (import av data)
💡 Slik får du oversikt over data fra underenhetene (eksport av data)
💡 Slik setter du egen ID på virksomheter (import/eksport av data)
Spørsmål og svar
Frist, utfylling og hjelp
Hva er mitt brukernavn/passord til Miljøfyrtårnportalen?
Kan jeg få hjelp til innrapporteringen?
Kan jeg få utsettelse på leveringfristen?
Hvilken periode gjelder rapporten for?
Jeg har ikke fylt ut fjorårets rapport ennå – må jeg fylle ut begge rapporter før leveringsfristen?
Hva kan jeg bruke klima- og miljødataene til?
Virksomheten sorterer ikke avfall i henhold til indikatorene – hvordan rapporter jeg?
Hvordan skal jeg rapportere på antall flyreiser?
Hvor finner jeg den tidligere handlingsplanen?
Må jeg laste opp rutine for datainnsamling i innrapporteringsskjema?
Hvordan skal jeg rapportere på avfall og drivstofforbruk for båter (rederier)?
Hvorfor vises ikke oppdaterte tall for klimaregnskapet i forhåndsvisningen av rapporten før den er innlevert?
Hvilken endringer er gjort på rapportering og veiledning av matsvinn (noen bransjer)?
Hvor er mål og tiltak i handlingsplanen flyttet?
Hvorfor beregnes klimagassutslippet fra strømforbruk på to ulike måter?
Hva innebærer oppdateringen av Miljøfyrtårns klimaregnskap i oktober/november 2024?
Må vi fylle ut noe i kommentarfeltene på nye bærekraftstemaene i innrapporteringsskjemaet?
Hvorfor har indikatorene for kjøregodtgjørelse endret seg?
Lurer du på noe annet?
Kontakt oss:
38 00 80 60 // [email protected]